​ហេតុអ្វីប្រារព្ធទិវាសិទ្ធិនារីអន្ដរជាតិ? នៅក្នុងទិវាសិទ្ធិនារីអន្តរជាតិ ថ្ងៃទី៨ ខែមីនា ឆ្នាំ២០១៩នេះ យើងខ្ញុំសូមគោរព ជូនពរដល់ ស្រ្ដី គ្រប់ៗរូបសូមជួបប្រទះតែសេចក្ដីសុខសេចក្ដីចម្រើន រកទទួលទានមានបាន មានសុខភាពល្អ ប្រាជ្ញាវៀងវៃ បើប្រាថ្នាអ្វីសូមឱ្យបានសម្រេចដូចសេចក្ដីប្រាថ្នា ជាពិសេសសូមឱ្យសម្រស់កាន់តែស្រស់ស្អាត សូមអរគុណ!! ត្រូវបានប្រារព្ធធ្វើឡើងជារៀងរាល់ឆ្នាំ នៅថ្ងៃទី ៨ ខែមីនាដើម្បីអបអរសាទរចំពោះសមិទ្ធផលសម្រេចបានរបស់ស្ត្រីទូទាំងប្រវត្តិសាស្ត្រ និងទូទាំងប្រទេសលើពិភពលោក។ ទិវានេះ ត្រូវបានគេស្គាល់ផងដែរថា ជាទិវាអង្គការសហប្រជាជាតិ ដើម្បីសិទ្ធិស្ត្រី និងសន្តិភាពអន្តរជាតិ។ ប្រវត្តិ ទិវាសិទ្ធិនារីអន្តរជាតិ ៨មីនា ការប្រជុំគ្នាថ្ងៃទី៨ ខែមីនា នៅទីក្រុងដាកា ប្រទេសបង់ក្លាដេស ទិវានារីអន្តរជាតិ (៨មីនា) គឺជាទិវាមួយដែលនារីជុំវិញពិភពលោកប្រារព្ធពិធីដើម្បីរំលឹកអប អរសាទរ។ជាឱកាសមួយ ត្រូវអបអរ ដោយមានពិធីបុណ្យរំលឹកខួបប្រារព្ធធ្វើដោយនារីជុំវិញ ពិភពលោក។ អង្គការសហប្រជាជាតិ ក៏ប្រារព្ធពិធីអបអរសាទរទិវានេះ និងប្រទេសជាច្រើន បានកំណត់ទិវានេះ ថាជាថ្ងៃបុណ្យជាតិរបស់ខ្លួនផងដែរ នៅពេលនារីក្នុងទ្វីបទាំងអស់ ដែលជាញឹកញាប់តែងត្រូវបែងចែក ដោយព្រំដែនជាតិ និងដោយជាតិពន្ធខុសគ្នា ដោយភាពខុសគ្នាខាងភាសា វប្បធម៌ សេដ្ឋកិច្ច និងនយោបាយ មកជួបជុំគ្នាដើម្បីធ្វើពិធីបុណ្យរំលឹកខួបទិវារបស់ខ្លួន គេអាចរំលឹកឡើងវិញអំពីប្រពៃណីដែលតំណាងឲ្យយ៉ាងតិចប្រាំបួនទសវត្ស នៃការតស៊ូដើម្បី សមភាព យុត្តិធម៌ សន្តិភាព និង អភិវឌ្ឍន៍។ ទិវានារីអន្តរជាតិ គឺជារឿងរបស់នារីសាមញ្ញ ដែលជាអ្នកកសាងប្រវត្តិសាស្ត្រ។ វាបានចាក់ឫស ក្នុងការតស៊ូរបស់នារី អស់ពេលរាប់សតវត្ស ដើម្បីចូលរួមក្នុងសង្គមដោយស្មើភាពជាមួយបុរស។ នៅក្នុងប្រទេសក្រិចដែលជាប្រទេសចំណាស់ លីស៊ីស្ត្រាតា (Lysistrata) បានផ្ដើមគំនិតធ្វើកូដកម្មផ្លូវភេទ ប្រឆាំងនឹងបុរសដើម្បីបញ្ចប់ សង្គ្រាម និងនៅអំលុងបដិវត្តន៍បារាំង នារីក្នុងទីក្រុងប៉ារីស បានអំពាវនាវរក "សេរីភាព សមភាព ភាតរភាព" ដោយដើរជាក្បួនឆ្ពោះទៅកាន់ទីក្រុងវែរសៃ ដើម្បីទាមទារសិទ្ធិបោះឆ្នោតសម្រាប់នារី។ គំនិតនៃទិវានារីអន្តរជាតិបានលេចឡើងជាដំបូងនៅរបត់នៃសតវត្ស ដែលក្នុងពិភពឧស្សាហូបនីយកម្ម គឺជារយៈពេលនៃដំណើរវាតទី និងចលាចល កំណើនប្រជាជនយ៉ាងឆាប់រហ័ស និងមនោគមវិជ្ជា មូលវិវឌ្ឍនិយម។ ប្រវត្តិសង្ខេប នៃព្រឹត្តិការណ៍នេះរៀបតាមលំដាប់នៃកាលវេលា ដូចខាងក្រោម៖ ឆ្នាំ១៩០៩ យោងតាមសេចក្ដីថ្លែងការណ៍របស់បក្សសង្គមនិយមអាមេរិក ទិវានារីជាតិលើកទីមួយត្រូវបានគេគោរពអបអរសាទរទូទាំងសហរដ្ឋ អាមេរិក នៅថ្ងៃទី២៨ ខែកុម្ភៈ។ នារីបានបន្តធ្វើបុណ្យរំលឹកខួបទិវានេះ រហូតទៅដល់ថ្ងៃអាទិត្យចុងក្រោយនៃខែនោះនាឆ្នាំ១៩១៣។ ឆ្នាំ១៩១០ សមាគមសង្គមនិយមអន្តរជាតិ ជួបប្រជុំគ្នានៅទីក្រុង Copenhagen បានបង្កើតជាទិវានារីមួយដែលមានលក្ខណៈជាអន្តរជាតិ ដើម្បីអបអរចលនា ដើម្បីសិទ្ធិនារី និងដើម្បីជួយសម្រេចឲ្យបាននូវសិទ្ធិបោះឆ្នោតជាសកល សម្រាប់នារី។ សំណើនេះត្រូវបានទទួលអបអរដោយមានការអនុមតិជាឯកច្ឆន្ទដោយសន្និសីទ របស់នារីជាង១០០នាក់មកពីប្រទេស១៧ដែលរួមមាននារីដំបូងគេ បីនាក់ត្រូវបានជាប់ឆ្នោតជាតំណាងរាស្ត្រ សភាហ្វាំងឡង់។ ពុំមានកាលបរិច្ឆេទជាក់លាក់ណាមួយត្រូវបានជ្រើសរើសសម្រាប់ធ្វើ ពិធីអបអរនិងគោរពទិវានេះទេ។ ឆ្នាំ១៩១១ ជាលទ្ធផលនៃកិច្ចពិភាក្សាដែលបានសម្រេចនៅទីក្រុង Copenhagen កាលពីឆ្នាំមុន ទិវានារីអន្តរជាតិ ត្រូវបានគេធ្វើពិធីទទួលអបអរជាលើកដំបូង (នៅ ថ្ងៃទី១៩ខែមិនា) នៅប្រទេសអូទ្រីស ប្រទេសដាណឺម៉ាក ប្រទេសអាល្លឺម៉ង់ និង ប្រទេសស្វីស ដែលក្នុងប្រទេសទាំងនោះ មាននារីនិងបុរសជាងមួយលាននាក់បានមកចូល រួមគាំទ្រទាំងអស់គ្នា។ ជាបន្ថែមទៅលើសិទ្ធិក្នុងការបោះឆ្នោតនិងសិទ្ធិបម្រើការងាររដ្ឋ នារីទាំងនោះបានទាមទារឲ្យមានសិទ្ធិក្នុងការធ្វើការងារសិទ្ធិ ទទួលការបណ្ដុះបណ្ដាល និងសិទ្ធិក្នុងការបញ្ចប់ការរើសអើងចំពោះ ការងារ។ ជិតមួយសប្ដាហ៍ក្រោយមក នៅថ្ងៃទី២៥ខែមិនា សោកនាដកម្មដ៏ខ្លោចផ្សាបណ្ដាលមកពីអគ្គីភ័យ ឆាបឆេះរោងចក្រត្រីកោណផលិតអាវម៉ាដាំ រឹបរាង នៅទីក្រុងញីវយ៉កថ្មី បានផ្ដាច់អាយុជីវិតនារីបម្រើការរោងចក្រនោះអស់ជាង១៤០នាក់ ដែលភាគច្រើនជានារីអន្តោប្រវេសន៍ អ៊ីតាលី និង ជ្វីហ្វ។ ព្រឹត្តិការណ៍នេះមានផលប៉ះពាល់យ៉ាងធំធេងលើច្បាប់ការងារក្នុង សហរដ្ឋអាមេរិក ហើយលក្ខខណ្ឌការងារដែលនាំឲ្យមានគ្រោះមហន្តរាយនេះត្រូវបានគេ ស្មិងស្មាធិ៍ រំលឹកប្រតិស្ឋ អធិស្ឋានក្នុងអំឡុងពិធីបុណ្យជាបន្តបន្ទាប់ដើម្បីរំលឹកទិវានារី អន្តរជាតិ។ ឆ្នាំ១៩១៣-១៩១៤ ជាផ្នែកមួយនៃចលនាសន្តិភាពដែលកំពុងប្រុងប្រៀបដំណើរការនៅពេល មុនព្រឹត្តិការណ៍សង្គ្រាមលោកលើកទី១ នារីរុស្សីបានធ្វើពិធីរំលឹកខួបទិវានារីអន្តរជាតិរបស់គេជាលើក ទីមួយ នៅថ្ងៃអាទិត្យចុងក្រោយក្នុងខែកុម្ភៈឆ្នាំ១៩១៣។ នៅតំបន់ផ្សេងទៀតក្នុង[អឺរ៉ុប] នៅថ្ងៃ ឬប្រហែលថ្ងៃទី៨ខែមិនា នៃឆ្នាំបន្ទាប់មក នារីបានមកមូលផ្ដុំជុំគ្នាដើម្បី ឬមួយតវ៉ាប្រឆាំងនឹងសង្គ្រាម ឬមួយដើម្បីសម្ដែងសាមគ្គីភាពជាមួយបងប្អូននារីៗរបស់គេ។ ឆ្នាំ១៩១៧ ជាមួយនឹងទាហានរុស្សី២លាននាក់ នារីរុស្សីជាថ្មីម្ដងទៀតបានជ្រើសរើសយកថ្ងៃអាទិត្យចុងក្រោយ ក្នុងខែកុម្ភៈ ដើម្បីធ្វើកូដកម្ម ទាមទារ "ចំណីអាហារហូបចុក និង សន្តិភាព"។ មេដឹកនាំនយោបាយបានជំទាស់នឹងការកំណត់ពេលធ្វើកូដកម្មនេះ ប៉ុន្តែទោះជាយ៉ាងណាក្ដី ក៏នារីទាំងនោះនៅតែបោះជំហានទៅមុខជានិច្ច។ ប្រវត្តិបន្ទាប់មកទៀតគឺ បួនថ្ងៃក្រោយមកស្ដេចរុស្សី (The Czar) ត្រូវបង្ខំឲ្យដាក់រាជ្យ ហើយរដ្ឋាភិបាលបណ្ដោះអាសន្នបានផ្ដល់សិទ្ធិបោះឆ្នោតដល់នារី។ ថ្ងៃអាទិត្យប្រកបដោយអត្ថន័យសំខាន់ជាប្រវត្តិសាស្ត្រនោះបាន ប្រព្រឹត្តឡើងចំថ្ងៃទី២៣ខែកុម្ភៈ តាមប្រតិទិន ជូល្យ៉ិនៀ [Julian Calendar =ប្រតិទិនបង្កើតដោយរដ្ឋបុរស Julius Caesar ក្នុងឆ្នាំ៤៦មុនគ្រិស្តសករាជ ដែលកំណត់ពេល១ឆ្នាំម្ដង មាន១២ខែ មួយខែៗមាន៣០ឬ ៣១ថ្ងៃ លើកលែងតែខែកុម្ភៈចេញ] ដែលកាលនោះត្រូវបានគេប្រើប្រាស់ក្នុងប្រទេសរុស្សី ប៉ុន្តែវាត្រូវចំថ្ងៃទី៨មិនា តាមប្រតិទិន Gregorian [(គឺប្រតិទិនជូល្យ៉ិន ដែលត្រូវគេ កែទម្រង់និងដែលគេប្រើប្រាស់សព្វថ្ងៃ] ដែលត្រូវគេប្រើនៅទីដទៃទៀត។ |ចាប់តាំងពីឆ្នាំដំបូងៗនោះមក ទិវានារីអន្តរជាតិ មានទំហំធំធេងថ្មីជាសកលសម្រាប់នារីទាំងឡាយ ទាំងនៅក្នុងប្រទេសអភិវឌ្ឍន៍ ទាំងនៅក្នុងប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍ។ ការរីកធំធាត់នៃចលនារីអន្តរជាតិ ដែលត្រូវពង្រឹងដោយសន្និសីទនារីជាសកលរបស់អង្គការសហប្រជាជាតិ ចំនួនបួន បានជួយធ្វើឲ្យពិធីបុណ្យរំលឹកខួប ទិវានេះជាចំណុចប្រមូលផ្ដុំមួយសម្រាប់សម្របសម្រួលកម្លាំងដើម្បី ទាមទារសិទ្ធិនារី និងទាមទារឲ្យនារីអាចចូលរួមក្នុងដំណើរការនយោបាយ និងសេដ្ឋកិច្ច។ ទិវានារីអន្តរជាតិកាន់តែប្រែក្លាយទៅជាពេលវេលាមួយសម្រាប់ឆ្លុះ បញ្ចាំង លើការរីកចម្រើនដែលទទួលបាន ដើម្បីអំពាវនាវឲ្យមានការប្រែប្រួល និងធ្វើពិធីអបអរសាទរសកម្មភាពទាំងឡាយដែលធ្វើដោយសេចក្ដីក្លាហាន និងការប្ដេជ្ញាចិត្តដោយនារីសាមញ្ញដែលបានបំពេញតួនាទីវិសាមញ្ញ ក្នុងប្រវត្តិសាស្ត្រនៃសិទ្ធិរបស់នារី។

Recent Comments

នៅក្នុងថ្ងៃទិវាសិទ្ធិនារីអន្តរជាតិ ថ្ងៃទី៨ ខែមីនា ឆ្នាំ២០១៩នេះ យើងខ្ញុំសូមគោរព ជូនពរដល់ ស្រ្ដី គ្រប់ៗរូបសូមជួបប្រទះតែសេចក្ដីសុខសេចក្ដីចម្រើន រកទទួលទានមានបាន មានសុខភាពល្អ ប្រាជ្ញាវៀងវៃ បើប្រាថ្នាអ្វីសូមឱ្យបានសម្រេចដូចសេចក្ដីប្រាថ្នា ជាពិសេសសូមឱ្យសម្រស់កាន់តែស្រស់ស្អាត សូមអរគុណ!! On International Women's Day, March 8, 2019, we would like to wish everyone a happy, healthy, prosperous, healthy, wise person if they wish. Special wishes, let's be beautiful, thank you !!

Monday, February 18, 2019

ទស្សនៈរបស់ Jean Jacques Rousseau (១៧១២-១៧៧៨ នៃគ.ស.​)

ទស្សនៈរបស់ Jean Jacques Rousseau (១៧១២-១៧៧៨ នៃគ.ស.​)

ជីវប្រវត្តិរបស់​ Jean Jacques Rousseau




លោក ​Jean Jacques Rousseau ជាទស្សនៈវិទូ ​និងជាអ្នកទ្រឹស្តីនយោបាយបារាំង ។ ​​​ គាត់កើតនៅថ្ងៃ​ទី ​២៨ ​ខែមិថុនា​ ១៧១២ នៃ គ.ស. ​នៅ​ Geneva ដែលជាទីក្រុងនៃ​សាធារណរដ្ឋ​ Geneva ​ប្រទេសស្វីស​ ។​​ ហើយបានទទួលមរណកាល​នៅថ្ងៃទី​ ២ ខែកក្កដា​ ១៧៧៨ នៃគ.ស​. ក្នុងជន្មាយុ​ ៦៦ ឆ្នាំក្នុងតំបន់ Ermenonville ដែលស្ថិននៅភាគខាងជើងនៃសាធារណរដ្ឋបារាំង​។ គាត់ក៏ជាស្ថាបនិកទ្រឹស្តីក្រមសីលធម៌​ (Moralist) ម្នាក់ផងដែរ​ 
 លក្ខណៈទូទៅរបស់រុស្សូ​
ជាការពិតណាស់​ ដែលគេនិយាយថា​ Rousseau​ ជាមនុស្សដែលឆាប់មានអារម្មណ៍រំភើប​ ស្រលាញ់ធម្មជាតិ​ ជាមនុស្សមិនទុកចិត្តដល់វិទ្យាសាស្រ្ត​​ និងបច្ចេកវិជ្ជាឡើយ​ តែគាត់គឺជាអ្នកកែទម្រង់ (Reformist) និងជាអ្នកសនិទាននិយមធំមួយ (Retionalizationist)  ស្នាដៃរបស់គាត់មួយផ្នែកធំ ផ្តោតទៅលើការកែទម្រង់តាមបែបវិចារណញ្ញាណ​ ។ នៅក្នុទ្រឹស្តីនយោបាយរបស់លោកបានរៀបរាប់ចំនុចដ៏សំខាន់មួយ​គឺ «កិច្ចព្រមព្រៀងសង្គម»​​ ដែលបានសរសេរនៅឆ្នាំ ១៧៦២​ ។ នៅក្នុងស្នាដៃនេះ ​បានយកចិត្តដាក់ទៅលើទស្សនទានពីរគឺ
ទី១​. លោក ​Rousseau មិនឈរលើមូលដ្ឋាននៃច្បាប់ធម្មជាតិឡើយ​ (រដ្ឋកើតចេញពីទំនោររបស់មនុស្សពីធម្មជាតិ​ ឬដោយសារសភាវៈបស់មនុស្សពីធម្មជាតិ)​ ។​ លោកយល់ថា​សមាគមន៍ដែលកកើតឡើងដោយការចុះកិច្ចព្រមព្រៀងគ្នាក្នុងសង្គមនោះ​ គឺជាអង្គរួមមួយ​ដែលមានផ្ទុកទៅដោយក្រមសីលធម៌​ និងបណ្តុំមនុស្ស​។​​លោកហៅសមាគមន៍នោះម្យ៉ាងទៀតថា​​​«សង្គមមនុស្ស​»ដែលបាននាំមកជាមួយនូវអត្តសញ្ញាណរួម​ ជីវភាពរួម ឆន្ទៈរួម និងអង្គឯកភាពរួមតែមួយ​។ ដូចនេះ​ឃើញថា​សង្គមមនុស្សគឺជាអង្គរួមមួយដែលមានឆន្ទៈរបស់ខ្លួនច្បាស់លាស់​ហើយយើងក៏មិនអាចធ្វើការប្រៀបប្រដូចអង្គរួមនេះ​​ទៅនឹងបុគ្គលណាម្នាក់បានឡើយ​។​ហើយជាលទ្ធផលសិទ្ធិរបស់ខ្លួន​ត្រូវបានរដ្ឋយកមកប្រើប្រាស់​​ដើម្បជាផលប្រយោជន៍​ដល់អ្នកដែលបង្កើត​។រដ្ឋមានឆន្ទៈផ្ទាល់ខ្លួន​ដែលមិនមែនជាសញ្ញាណឆន្ទៈរបស់បុគ្គលណាមួយឡើយ​។​ដោយឈរលើតំលៃជារួម​​នៅក្នុងឆន្ទៈបស់ខ្លួន​គឺសមាជិកនីមួយៗ​នឹងក្លាយទៅជាផ្នែកមួយ​មិនអាចកាត់ផ្តាច់បានពីសង្គម​។​ឆន្ទៈនៃសង្គមមនុស្ស​ សមាគមន៍បុគ្គល​ ឫសង្គមនេះ​ មិនមែនត្រឹមតែត្រូវបានបង្កើតឡីងដោយបណ្តុំមនុស្សដែលរៀបលំដាប់តាមច្បាប់​និងកាតព្វកិច្ចសង្គមប៉ុណ្ណោះទេ​​ថែមទាំងរៀបលំដាប់តាមស្មារតីទទួលខុសត្រូវបែបសីលធម៌ទៀតផង ​។​
ទី២. ការបង្កើតក្រមសីលធម៌​ និងស្ថាប័នទូទៅរបស់រដ្ឋ​ គឺត្រូវធ្វើឡើងក្នុងពេលជាមួយគ្នា​ ។ សីលធម៌​គឺជាផ្នែកមួយចាំបាច់សម្រាប់អប់រំប្រជាពលរដ្ឋ​ ហើយមានអត្ថិភាពយ៉ាងខ្លាំង​ មិនត្រឹមតែជាផ្នែកមួយនៃច្បាប់ប៉ុណ្ណោះទេ​ និងជាកាតព្វកិច្ចទៀតផង ​ប៉ុន្តែក៏អាស្រ័យទៅនឹងស្ថានភាព​ និងអារម្មណ៍ផងដែរ​ ។ ​ដូច្នេះបុគ្គលរួមគ្នាបង្កើតរដ្ឋ​ បុគ្គលខ្លួនឯង​ ជាធាតុរបស់រដ្ឋ​ ហើយសីលធម៌​ និងសកម្មភាពសប្បុរសធម៌​របស់គេ អាចកើតមានឡើងបាន ក្នុងខណៈណា​ ដែលរដ្ឋបានបង្កើតហើយ​។​ ដើម្បើបង្កើតឲ្យមានឡើង នូវឆន្ទៈរួម ​លោករុស្សូ បានគិតថា​ជាការចាំបាច់ត្រូវការលក្ខន្តិកៈមួយចំនួន​ ហើយជាបឋម គឺសមភាពនៅក្នុងសង្គម​ ។ ​លោកបានគិតថា​ «សម្បត្តិឯកជន ​មិនមែនជាច្បាប់ធម្មជាតិ​ សម្បត្តិ​ឯកជន គឺជាច្បាប់សង្គម​» ​។ ​លោករុស្សូ មិនគាំទ្រទស្សនៈលុបបំបាត់សម្បត្តិឯកជនឡើយ ​ប៉ុន្តែក៏ប្រឆាំងទៅនឹងការបែងចែកសម្បត្តិ មិនស្មើគ្នា​ដែរ ។​ លោកទទូចឲ្យមូលដ្ឋាននយោបាយ​ មានការបង្រួបបង្រួមតែមួយ​ គឺចង់ឲ្យស្មារតីនយោបាយ​ នៅក្នុងសង្គម​ស្តែងឡើង ក្នុងរូបភាពជាឆន្ទៈរួម ​ដោយតម្រូវឲ្យគ្រប់ប្រជាពលរដ្ឋទាំងអស់​ រួមចំណែកយ៉ាងសកម្ម​ក្នុងការបញ្ចញមតិរបស់ខ្លួងឯងផ្ទាល់​ ។​ លោកថា​ប្រសិនបើសង្គម​មានក្រុមហ៊ុនឯកជនច្រើន​ នោះវានឹងនាំសង្គមទៅរកវិសមភាព​ និងការប្រះឆាឆន្ទៈសង្គមរួម​ ។ ពិសេស គឺមិនចង់ឲ្យវណ្ណៈណាមួយកាន់កាប់អំណាចរដ្ឋផ្តាច់មុខ​តែឯងឡើយ​ ។​ លោកបញ្ជាក់ថា​ ដោយឆន្ទៈមិនអាចប្តូរបាន ​និងមិនអាចលក់បាន​ ។​ហេតុនេះ​ឆន្ទៈ ក៏មិនអាចតំណាងបានដែរ​ ។​ អំណាចបែបតំណាង​ គឺជាអំណាចបែបទាសភាព ​។ ​ចំពោះបញ្ហាទម្រង់រដ្ឋវិញ ​លោកមិនអនុញ្ញាតឲ្យមានរបបគ្រប់គ្រង​បែបតំណាងឡើយ​ តែលោកគាំទ្ររបបគ្រប់គ្រង​បែបប្រជាធិបតេយ្យផ្ទាល់​ ។
អប្បជនាធិបតេយ្យក្តី​ (Oligarchy) ឯកាធិបតេយ្យក្តី​ (Monocracy) សុទ្ធសឹងជាយុទ្ធសាស្រ្តនយោបាយ​ដែលបង្ហាញថា ​សេ្តចឬអ្នកកាន់អំណាចផ្តាច់ការ ​​ឬមនុស្សភាគតិច​ (Minority) អាចគ្រប់គ្រងដឹកនាំប្រជាជនទាំងមូលបាន​ ។ ចំណែកប្រជាធិបតេយ្យ​ (Democracy) ជារបបមួយដែលនៅក្នុងរបបនោះ​ ប្រជាជនមានអំណាចអធិបតេយ្យ​ ។ បើគេនិយាយពីប្រជាធិបតេយ្យ​ គឺគេនិយាយពីអធិបតេយ្យរបស់ប្រជាជន ​និងអំណាចរបស់ប្រជាជន ​។​​​​​
ការវិភាគរបស់រុស្សូ
រុស្សូ​បានធ្វើវិភាគ មិនប្លែកពីអ្នកនិពន្ធដទៃទៀតនៅជំនាន់នោះទេ​ គឺការវិភាគដែលចេញពីធម្មជាតិ​ជាមូលដ្ឋាន​ ។​ ចំពោះ Hobbes នៅក្នុងសភាពធម្មជាតិ​​ អ្នកខ្លាំងមានជ័យជំនះ លើអ្នកខ្សោយ​ ​ហើយមានតែជម្លោះនិងសង្រ្គាមទាំងអស់ប្រឆាំងនឹងទាំងអស់​ និងចលាចល​ ។ ​ដូច្នេះមនុស្ស​មានតែផ្លូវតែមួយគត់ គឺការរត់ទៅជ្រកកោនក្រោបដំបូលរបស់រដ្ឋឲ្យជួយការពារ ។ តែចំពោះ​ Rousseau វិញ សភាពធម្មជាតិ គ្មានជម្លោះ​គ្មានសង្រ្គាមអចិន្រ្តៃយ៍ទេ​​ សភាពធម្មជាតិ ជាសភាពមួយដែលមនុស្សរស់នៅដាច់ឆ្ងាយពីគ្នាតែឯកឯង ​​ហើយត្រូវដោះស្រាយបញ្ហាដោយខ្លួនឯង​ ។​ ​ Rousseau បដិសេធគំនិតរបស់ Hobbes​  គាត់យល់ឃើញថា​សភាពធម្មជាតិ មិនមែនជាសភាពដែលលូតលាស់​ មិនមានកម្មវិធីឯកជន​ គេម្នាក់ៗ អាចបះផ្លែឈើ​ដែលមិនមែនជាកម្មសិទ្ធិរបស់អ្នកណាមួយឡើយ​ ។ ​បើគ្មានកម្មសិទ្ធិឯកជន ​ក៏គ្មានចោរដែរ ។​នៅក្នុងសភាពធម្មជាតិគេម្នាក់ៗ ​ជាមួយនឹងគ្រួសារ អាចធ្វើដំណើរ​ទៅទីកន្លែងណា​ ដែលគេចង់ទៅ​ មិនមានព្រំដែនអ្វីឡើយ​  លោក Rousseau យល់ថា ​សភាពធម្មជាតិ​ ជាសភាពសប្បាយក្រៃលែង​ ជាសភាពនៃសុភមង្គល​សម្រាប់មនុស្សជាតិ​ ជាសភាពដែលបង្ហាញពីមនុស្សធម៌​របស់មនុស្ស​ ដែលមានពីកំណើត​ ជាសភាពនៃសេរីភាព ​និងសភាពដែលមនុស្ស អាចរស់​នៅជារហូត​ ប៉ុន្តែដើម្បីធ្វើឲ្យមានសុភមង្គល​ គេមានពេញលេញ​ មនុស្សមានមធ្យោបាយពីរបែប​ គឺសុខចិត្តតស៊ូ​ ឬធ្វើខ្លួនឲ្យកាន់តែ​ប្រសើរឡើង​ ។ ​នៅក្នុងសភាពធម្មជាតិ​ មនុស្សប្រឈមមុខ​នឹងធម្មជាតិ​ ដែលច្រើនមិនផ្តល់អំណោយផល​ ហើយប្រឈមមុខ​នឹងការលំបាក​ ពោលគឺគ្រោះធម្មជាតិ​ និងសត្រូវ​ ។ លោក Rousseau ពិចារណាទៅដល់ការលេចចេញនូវការរកឃើញផ្នែកកសិកម្ម​ និងលោហកម្ម​ ។​ សិល្បៈទាំងពីរនេះ ​នឹងបង្កើតឲ្យមានកម្មសិទ្ធិបុគ្គលលើដីធ្លី​វិសមភាព​ភាពសម្បូរ​ និងទុរគតភាព​ការប្រកួតប្រជែងគ្នា​​តណ្ហា​ជម្លោះ​ ។ ​ផលវិបាក ជាគ្រោះក្នុងសភាពធម្មជាតិ​ ​ជាកម្មវាសនា​ គេចមិនផុត​ដូច្នេះ​ មនុស្សត្រូវតែប្រមូលគ្នា​ជាសមាគមន៍​ ដើម្បីផលប្រយោជន៍រួម ​។ ​មនុស្សរស់នៅដោយគ្មានសង្គម​ មនុស្សអាចរស់នៅដោយស្វែងរកអ្វីៗ ដោយខ្លួនឯង ​ប៉ុន្តែមនុស្សយល់ឃើញថា ​វាមានអត្ថប្រយោជន៍ច្រើនបើគេរស់នៅជាមួយគ្នា​ និងធ្វើការជាមួយគ្នា​  គាត់បានបង្កើតឲ្យមានសង្គមមួយ ក្នុងស្នាដៃរបស់គាត់​ដែលមនុស្សស្ថិតនៅចំណុះសង្គមនោះ​ ​ពីព្រោះមនុស្សបានប្រគល់សិទ្ធិ និងសេរីភាពរបស់គេ​ ប៉ុន្តែមនុស្សនៅតែរក្សា​សេរីភាពរបស់គេ ​ពីព្រោះសង្គមជាសំណុំនៃមនុស្សទាំងអស់​ ហើយគ្មានអ្នកណាម្នាក់ បាត់បង់សេរីភាព​របស់គេទេ​ ។​ សេរីភាព និងសមភាពរបស់ពួកគេ​ម្នាក់ៗ​ ត្រូវបានធានា​ ។​ សង្គមនយោបាយ ជាអ្នកសង្រ្គោះអ្វីដែលមនុស្ស​ ដែលមានកាលនៅក្នុងសភាពធម្មជាតិ​ គឺមានសេរីភាព​ និងសមភាពដោយធានា​សន្តិសុខ​របស់បុគ្គលផងដែរ​  នៅពេលដែលរដ្ឋកើតមានឡើង​បាតុភូតអំណាច ក៏មានជាចាំបាច់ដែរ​ ។ ​ស្តីអំពីអធិបតេយ្យ​ Rousseau ចង្អុលបង្ហាញថា​ «​អធិបតេយ្យរបស់ប្រជាជន ​ស្ថិននៅជារបស់ប្រជាជន​ ។ ​អធិបតេយ្យនេះ​មិនអាចផ្ទេរទៅឲ្យនរណាម្នាក់បានឡើយ​ ​។ នៅក្នុងកិច្ចសន្យា​ គេមិនអាចប្រគល់អំណាចទៅឲ្យស្តេចមួយ​អង្គ ​ពីព្រោះថា​ ការនៅចំណុះស្តេច​ មិនប្រសើរជាងការរស់នៅក្នុងសភាពធម្មជាតិទេ»​ 
តើប្រជារាស្រ្ត​ ​ប្រើប្រាស់អធិប្បតេយ្យរបស់ខ្លួន ​ដូចម្តេច​ ​ ​ប្រជារាស្រ្ត ប្រើប្រាស់អធិប្បតេយ្យ​ តាមរយៈការបង្កើតច្បាប់ ។ ច្បាប់ ជាសេចក្តីប្រកាសជាសាធារណៈ និងជាឱឡារិកនូវឆន្ទៈទូទៅ លើកម្មវត្ថុរួមួយ គឺប្រកាសនូវឆន្ទៈ ជាឯកច្ឆន្ទ ​។ នេះជាជំនឿក្នុងច្បាប់ ហើយជាប្រភពនៃសេរីភាព ​​។​ ប្រភពនៃ​ច្បាប់ គឺឆន្ទៈទូទៅ ។​ ​ឆន្ទៈទូទៅ គឺជាចំនួយបូករួមឆន្ទៈរបស់​ប្រជាពលរដ្ឋទាំងមូល ។​​ លោក Rousseau ផ្តល់ជាឧទាហរណ៍ថា ​បើរដ្ឋមានពលរដ្ឋមានប្រជាជនចំនួន​១០០០០ នាក់នោះ សមាជិកម្នាក់ៗ របស់រដ្ឋ​មានចំណែក​របស់ខ្លួនមួយដែរ គឺ១/១០០០០នៃអំណាចកំពូល​ ។ ​ស្តេចមួយអង្គ​​ សភាមួយរូប ​គណបក្សមួយ ​សមាគមន៍មួយ មានឆន្ទៈរបស់គេមួយៗ​ ប៉ុន្តែមិនមែនជាឆន្ទៈរួមរបស់មនុស្ស​ទូទៅទេ​ ។ សេចក្តីសម្រេចដែលអាចយកជាការបាន ​ទាល់តែមានប្រជា​រាស្ត្រទាំងមូលជាអ្នកសម្រេច​គឺជាឆន្ទៈរបស់ប្រជារាស្រ្តទាំងមូល​ ។ ច្បាប់ ជាឆន្ទៈទូទៅ​​ ច្បាប់ត្រូវធ្វើឡើងក្នុងគោលដៅ​ទូទៅ សម្រាប់​គោលការណ៍ធំៗ​ ។ ​នៅក្នុងការអនុវត្តន៍ច្បាប់​ ក៏យ៉ាងដូច្នោះ ដែរ​គឺច្បាប់សម្រាប់ពលរដ្ឋ​ទាំងអស់អនុវត្តន៍ ។​នេះជាទស្សនៈរបស់​លោក Rousseau ហើយក៏ជាទស្សនៈដែលមាន អំណោយទានដល់ច្បាប់ សម័យទំនើបដែរ  លោក Rousseau ថា «អធិបតេយ្យ មិនអាច​តំណាងបានទេ​​​ហើយក៏មិនអាចផ្ទេរបានដែរ ​។ តំណាងរាស្រ្ត​ មិនមែនជាតំណាងរបស់រាស្រ្តទេ​ តំណាងរាស្រ្ត គឺគ្រាន់តែជាស្នងការរបស់រាស្រ្ត​ ។​ តំណាងរាស្រ្ត មិនអាចធ្វើសេចក្តីសម្រេច​ជាស្ថាពរណាមួយទេ ។​ច្បាប់ដែលរាស្រ្ត មិនបានអនុម័ត​ មិនមែនជាច្បាប់ទេ ​ហើយបើរាស្រ្តខ្លួនឯង​​ មិនបានធ្វើអន្តរាគមន៍ ដោយផ្ទាល់​យ៉ាងហោចណាស់ ច្បាប់ ​ក៏មានប្រជាមតិ ឬការយល់ព្រម​ពីរាស្រ្តដែរ​» ។ លោក Rousseau​ បានធ្វើការរិះគន់យ៉ាងខ្លាំង ចំពោះប្រជារាស្រ្តអង់គ្លេសថា​ «​ប្រជារាស្រ្តគិតថា​ ខ្លួនមានសេរីភាពនោះ​គឺជាការភាន់ច្រឡំធំណាស់​ ។​ ប្រជារាស្រ្តនោះ មានសេរីភាព​តែនៅពេលមុនការបោះឆ្នោត​ជ្រើសរើសសមាជិកសភាតែប៉ុណ្ណោះ​ ។​ នៅពេលដែលគេ​ជ្រើសរើសតំណាង​​​​​​​​របស់គេរួចហើយ​ គេក៏ក្លាយជាទាសករ ​របស់សជិកសភាទៅវិញ» ។ ​រាស្រ្ត ជាអ្នកផ្តាច់មុខខាងធ្វើច្បាប់ ។​ការផ្តាច់ខាងធ្វើច្បាប់នេះ ​ត្រូវទុកឲ្យប្រជារាស្រ្ត​ ។​ ចំណុចនេះ​ លោក Rousseau បានធ្វើការរិះគន់យ៉ាងជូរចត់ ទៅលើលោក​ Montesquieu ដែលបានពោលថា​​«អធិប្បតេយ្យរួមមានតែមួយ​ គឺអធិប្បតេយ្យជារបស់សង្គម​» ។ នៅក្នុងលក្ខខណ្ឌនេះ​ រាជាធិបតេយ្យក្តី (Monarchy) អភិជនាធិបតេយ្យក្តី (Aristocracy) អប្បជនាធិបតេយ្យក្តី​ (Oligarchy) មិនមាននៅ ក្នុងប្រព័ន្ធនយោបាយរបស់លោក​ Rousseau​ ទេ​ ។ បើប្រជារាស្រ្ត ជាអ្នកធ្វើច្បាប់​ តាមធម្មតា​ច្បាប់នោះទៀតសោត អាចសម្រេច​រាល់បញ្ហា​ទាំងអស់​​ តើអាចមានគ្រោះថ្នាក់ចំពោះសេរីភាព​របស់បុគ្គលឬទេ ចំពោះករណីនេះ ​លោក Rousseau​ បានគិតថា​ «ច្បាប់ មិនអាចមានគ្រោះថ្នាក់ ចំពោះសេរីភាពរបស់បុគ្គលបានទេ ​ពីព្រោះច្បាប់សម្រេចដោយមនុស្សទាំង​អស់​ ហើយអនុវត្តន៍ចំពោះមនុស្សទាំងអស់​ ដូច្នេះមិនអាចមានបច្ច័យណា​ ដែលមនុស្សទាំងអស់សម្រេច​អ្វីមួយ​ ហើយឲ្យទោស​ដល់មនុស្ស​ទាំងអស់នោះទេ ។ តាមរយៈនៃការរៀបចំប្រជាធិបតេយ្យឲ្យស្ថិតក្នុងដៃ​របស់ប្រជាពលរដ្ឋបែបនេះ​​ច្បាប់ដែលកើតឡើងនោះមុខជាល្អ» ។​​
មនុស្សមួយចំនួន ​បានធ្វើការរិះគន់ចំពោះទ្រឹស្តីខាងលើ របស់លោក Rousseau​ ថា ​«អ្នកភាគតិច ​អាចក្លាយជាជនរងគ្រោះ​ ឬក្លាយជាទាសករ ​ពោលគឺអ្នកភាគច្រើន​ ធ្វើអ្វីដែលបង្ខំ​ដល់ឆន្ទៈ អ្នកភាគតិច​ ហើយប្រឆាំងនឹងឆន្ទៈអ្នកភាគតិច​» ។ ​​ចំពោះលោក Rousseau​ ថា«អ្នកភាគតិច​ ត្រូវគោរពសេចក្តីសម្រេចរបស់អ្នកភាគច្រើន ។ ប្រទេសស្វីល ជាប្រទេសតូច គេអាចអនុវត្តន៍ប្រជាធិបតេយ្យដោយផ្ទាល់បាន ក៏ប៉ុន្តែសង្គមនិមួយៗ ​តែងវិវត្តន៍​ធ្វើឲ្យចំនួន ប្រជាពលរដ្ឋកើនឡើង​ជាលំដាប់​។ដូច្នេះមានការលំបាក​ចំពោះការប្រើប្រព័ន្ធប្រជាធិបតេយ្យ បែបផ្ទាល់នេះណាស់​» 
លក្ខណៈច្បាប់របស់​រូស្សូ
ច្បាប់សំខាន់ៗ របស់រដ្ឋ​​ត្រូវតែប្រជារាស្រ្ត ជាអ្នកសម្រេចតាមការប្រើប្រជាមតិ (Referendum) ។ ចំពោះបញ្ហាដទៃទៀត​​ ប្រជារាស្ត្រប្រគល់ឲ្យតំណាងរាស្រ្តចុះ ។ ​លោក Rousseau​ បានបង្ហាញឲ្យឃើញ មានភាពខុសគ្នារវាងអំណាចអ្នកតំណាង​ និងកាតព្វកិច្ចអ្នកតំណាង​ ។ តំណាង ដែល​ជ្រើសតាំង សម្រាប់រយៈពេលយូរ​ ច្រើនតែភ្លេចរាស្រ្ត​ ដែលជាអ្នកបោះឆ្នោតឲ្យនោះ​ ។ ​ចំណែកតំណាងរាស្រ្ត​ ដែលជ្រើសតាំងរយៈពេលខ្លី​ គេមិនទាន់មានទម្លាប់​យកមុខងារ អ្នកតំណាងជាមុខរបរ​នៅឡើយ​ ហើយស្ថិតនៅ ជាអ្នកតំណាងពិតៗ ។ លោក Rousseau​ មានគំនិតថា «ចំនួននៃការជ្រើសរើស​ ត្រូវមានកំរិតពេលវេលា ​​ព្រោះថា​អ្នកតំណាងរាស្រ្ត​​ ដែលប្រជារាស្រ្តលើកច្រើនសារនោះ​ នឹងយកតំណែងតំណាងរាស្រ្ត មកធ្វើជាមុខរបរ​មិនខាន ​។ ​គេ នឹងមានទម្លាប់ ជាអ្នកមានមុខរបរធ្វើ​ជាអ្នកតំណាងរាស្ត្រ ។ ​​ដូច្នេះ គេត្រូវមានការកម្រិត​នៃការជ្រើសរើស ឲ្យមានតែម្តង​ ឬពីដង​​ ហើយត្រូវរង់ចាំ​២​ ឬ៣ឆ្នាំទៀត ​ទើបអាចមកឈរឈ្មោះ ឲ្យគេជ្រើស​សារជាថ្មី​ម្តងទៀត​» ។ ​លោក Rousseau​ ថា​«ត្រូវបង្កើតច្បាប់ សម្រាប់ដាក់ទោស ចំពោះតំណាងរាស្ត្រ​ ឬត្រូវដាក់ទណ្ឌកម្ម ចំពោះ​អ្នកតំណាងរាស្រ្តណា​​ដែលមិនអនុវត្តន៍ តាមឆន្ទៈរបស់ប្រជាជន​ និងមិនអនុវត្តន៍តាមកាតព្វកិច្ចរបស់ខ្លួន» ។​
មិនត្រូវ ឲ្យមានរបាំងរវាងឆន្ទៈទូទៅ ​និងពលរដ្ឋ​ ។ ដូច្នេះប្រជាពលរដ្ឋ ​ត្រូវចូលរួមដោយខ្លួនឯង​ មិនតាមរយៈអ្នកណាផ្សេងៗទៀតទេ​ ។ ពលរដ្ឋម្នាក់ៗ ​ត្រូវយល់អ្វីដែលជាប្រយោជន៍រួម​ហើយ គេមិនត្រូវ​ធ្វើតាមរយៈក្រុមមនុស្សទេ ។ ​ពលរដ្ឋ មានវិចារណញ្ញាណ​ មានបញ្ញា ​ដូច្នេះគេមានមតិ​ គេអាចសម្រេច ដោយ​ខ្លួនគេផ្ទាល់​ ។ ឆន្ទៈរួម ត្រូវតែបញ្ចញដោយផ្ទាល់ ពីប្រជារាស្រ្ត​ ទៅតាមផលប្រយោជន៍ផ្ទាល់​ របស់ប្រជារាស្រ្ត​ ។ ​នេះជាចំណុចសំខាន់ នៅក្នុងគំនិតប្រជាធិបតេយ្យ ។​
អំពីការអនុវត្តន៍ច្បាប់​ ​លោករុស្សូថា ​គេត្រូវអនុវត្តន៍ច្បាប់ឲ្យបានត្រឹមត្រូវ​និងប្រិតប្រៀងបំផុត ។​ ពេលណា ដែលច្បាប់ត្រូវបានអនុម័ត​ហើយ តាមមនសិការរបស់ពលរដ្ឋទាំងមូល ​ច្បាប់នោះ ក៏ត្រូវយកទៅ​ អនុវត្តន៍យ៉ាងតឹងរឹងបំផុតដែរ ​។ ​អំណាចនិតិប្រតិបត្តិ​ គឺរដ្ឋាភិបាលជាអ្នកអនុវត្តន៍ច្បាប់ ។​រដ្ឋភិបាលទាល់​តែខ្លាំង​ ពីព្រោះរដ្ឋាភិបាល ​ត្រូវប្រតិបត្តិចំពោះទាំងអស់​ ។​បើច្បាប់អនុវត្តន៍ មិនចំពោះមនុស្សទាំងអស់​នោះ មិនមែនជាប្រជាធិបតេយ្យទេ​ ។ ​នៅក្នុងរបបប្រជាធិបេយ្យ​ រដ្ឋភិបាលត្រូវតែខ្លាំង ​​ប៉ុន្តែជាអំណាចចំណុះ​ ។ ​​រដ្ឋាភិបាល ​ជាអ្នកប្រតិបត្តិច្បាប់​​ មានប្រជាជនជាអធិបតី ។ អត្ថិភាពរបស់រដ្ឋ ​គឺធ្វើអធិបតេយ្យ ឲ្យមានដល់ប្រជារាស្រ្ត ។ ​អធិបតេយ្យ របស់ប្រជារាស្រ្ត​ ស្ថិតនៅក្នុងអំណាចនិតិបញ្ញត្តិ​ ដែលជាអំណាចធ្វើច្បាប់​ និងលុបច្បាប់​ ។ អធិបតេយ្យ របស់ប្រជារាស្រ្ត​ គឺប្រជារាស្រ្ត ជាអ្នកចាត់ចែង ដោយខ្លួនឯង ​។ ​ចំពោះអត្ថិភាព របស់រដ្ឋាភិបាល​គឺទាក់ទងនឹងការអនុវត្តន៍ច្បាប់ ។ ​រដ្ឋាភិបាល គ្រាន់តែជាតំណាង​របស់ប្រជារាស្រ្ត​ និងរបស់ច្បាប់ ។​​រដ្ឋមន្រី្តជា ខ្ញុំបម្រើរបស់ប្រជារាស្ត្រ ហើយរដ្ឋមន្រ្តី ក៏អាចត្រូវ គេដកហូតងារបានដែរ ។​
របបនយោបាយរបស់រុស្សូ
របបប្រជាធិបតេយ្យ (Democracy) ជារបបមួយដែលល្អឥតខ្ចោះ​ ​​​ប្រសិនបើ​ របបនយោបាយ​នេះ​ អាចធ្វើឲ្យអំណាចនិតិបញ្ញត្តិ​ និងអំណាចនិតិប្រតិបត្តិ​ មានភាព​​ Check and Balance នោះ ។ ​របបប្រជាធិបតេយ្យ​ ជារបបមួយដែលល្អឥតខ្ចោះនោះ​ លោករុស្សូយល់ថា បើប្រជារាស្រ្តមាន​ការយល់ដឹងកំរិតខ្ពល់ ​ទើបប្រជាធិបតេយ្យ ​តំណើរការទៅបានល្អ​ ។​ បើគេនិយាយថា​ រដ្ឋាភិបាល​ប្រជាធិបតេយ្យ​ ជារដ្ឋភិបាលសម្រាប់ប្រជារាស្រ្ត ដែលជាបញ្ញាជន ​មានន័យថា​មិនមែនជារដ្ឋាភិបាល សម្រាប់​​មនុស្ស​ ឬពលរដ្ឋល្ងង់ខ្លៅនោះទេ​ ។ ប្រសិនបើប្រជារាស្រ្តទាំងមូល ​ជាអ្នកដឹកនាំរដ្ឋនោះ​អំណាចនិតិបញ្ញត្តិ​ នឹងស្រូបយកអំណាចនិតិប្រតិបត្តិអស់​ ។
របបរាជធិបតេយ្យ (Monarchy) លោករុស្សូ ក៏គាត់ទទួលស្គាល់​ និងទទួលយកបានដែរ​ ប្រសិនបើរបបរាជាធិបតេយ្យ ​ត្រូវទទួលស្គាល់ពីប្រជារាស្រ្តទាំងមូល ​មានន័យថា​ ប្រសិនបើរាជាធិប្បតេយ្យ​ ត្រូវបានបោះឆ្នោតជ្រើសតាំងនោះ ។ ​ក្នុងករណីនេះ​ ​រដ្ឋាភិបាលរាជាធិបតេយ្យ​ ជារដ្ឋភិបាលពេញច្បាប់​ ។ ​ម្យ៉ាងទៀត ​រុស្សូយល់ឃើញថា ​អំណាចនិតិប្រតិបត្តិ​ គួរមានមេដឹកនាំតែមួយ ​ដើម្បីងាយស្រួល ក្នុងការបំពេញ​តួនាទីរបស់ខ្លួន ​ក៏ប៉ុន្តែវាក៏អាចមានគ្រោះថ្នាក់ផងដែរ ​កាលណា អំណាចនោះ ក្លាយទៅជាអំណាចផ្តាច់ការ ។​
របបអភិជនាធិបតេយ្យ​ (Aristocracy) ដោយគេពុំមានការទុកចិត្ត លើរបបរាជាធិបតេយ្យ​ហើយវាមានគ្រោះថ្នាក់ចំពោះរបបរាជាធិបតេយ្យផ្តាច់ការ ​។ ទើបលោករុស្សូមានចិត្តលំអៀងទៅលើ​ របបអភិជនាធិបតេយ្យ ​​ពីព្រោះក្នុងរបបនេះ​ អំណាចនិតិប្រតិបត្តិ​​ត្រូវប្រគល់ ទៅឲ្យមនុស្ស​មួយចំនួន ជាអ្នក​ប្រកបដោយគតិបណ្ឌិត ​ដែលត្រូវជ្រើសតាំង​ តាមការបោះឆ្នោត ។​
ដូច្នេះសរុបសេចក្តីទៅ​ អ្វីដែលលោករុស្សូបានគិតនោះ​ គឺមាននៅក្នុងសៀវភៅរបស់លោក ​«កិច្ចសន្យាសង្គម» ​វាជាមូលដ្ឋានគ្រឹះ នៃទ្រឹស្តីប្រជាធិបតេយ្យ​ ។​ ប្រជាធិបតេយ្យ នៅក្នុងសម័យរុស្សូ​ គ្រាន់តែជាការស្រមៃតែប៉ុណ្ណោះ​ ពីព្រោះថា ​​សម័យនោះ គឺរបបរាជានិយមផ្តាច់ការ កាន់អំណាច ​។​ គេមិននឹកស្មានថា ​ថ្ងៃណាមួយមនុស្ស​ នឹងសម្រេចចិត្ត ធ្វើតាម​គោលការណ៍របស់លោករុស្សូនោះទេ ។​នៅសម័យនោះ​ ប្រហែលជាមានបញ្ហាកើតឡើង ក្នុងរបបប្រជាធិបតេយ្យ​ ឬមានតែឈ្មោះ តែមនុស្សមិន​គោរពតាមគោលការណ៍របស់ខ្លួន ​និងគោលការណ៍ របស់ប្រជាធិបតេយ្យហើយមើលទៅ !!! 

No comments:

Post a Comment